Hľadaj cesty a oblasti:



Podporujú nás:

Redakčný systém Publikátor
Publikátor.sk

K-System
K-System

Hortech
Hortech

FF Systembau
FF Systembau

SAPA profily
SAPA profily

Banskobystrický samosprávny kraj
Banskobystrický samosprávny kraj

Sport-Outdoor.sk
Sport-Outdoor.sk

Hudy sport
Hudy sport

CREDIT ACCOUTING
CREDIT ACCOUTING

Z našej závislosti na nezávislosti nám pomáha:
MUDr. Ján Konôpka, s.r.o.
Psychiatria - liečba alkoholizmu a toxikománie, gerontopsychiatria.
Kontaktné údaje
SNP 94, 965 01 Žiar nad Hronom
Telefón:
045 / 672 27 82
E-mail:
jan.konopka@azet.sk

PDF

Tréning na veľkej stene

Keď sa ochladí, skalám je koniec. Naštastie už aj na Slovensku vyrástlo dosť umelých stien aby sme ani v zime nemuseli zaháľať, veď dobre si zaliezť sa dá aj na umelej stene, navyše sa pritom dá aj zlepšiť. A o tom bude tento článok.

V každom športe platí, že najlepší tréning je samotný šport. Pozriete sa na tréning tenistov – väčšina ich prípravy je hranie tenisu. To isté platí pre cyklistov, atlétov, gymnastov. Aj v lezení vás najviac posunie práve lezenie.

Čím podobnejšie lezeniu na skalách tým lepšie. A práve v tom je výhoda “veľkej” steny. Na rozdiel od bouldrovky sa lezie do hore a nie do boku, svaly teda zaberajú inak, podobnejšie pohybu na skale. Navyše musíte cvakať, teda dlhšie vysieť na chytoch.

Mnoho z nás sa bojí padať – aj na to je dobrá “veľká stena” – ako bezpečné miesto na nácvik pádov a odbúravanie strachu z pádu.
Chyty na veľkej stene sú prevažne väčšie, preto je tu menšie riziko zranenia prstov ako pri iných formách tréningu. Napriek tomu sa pred lezením nezabudnite rozcvičiť.

Niekoľko tipov na spestrenie:

Nácvik rôznych techník
Skúste cestu preliezť s čo najmenších použitím sily. Vymyslite si svoj najjednoduchší spôsob, skúšajte netradičné techniky lezenia. Použite okolité hrany, kúty, štruktúry, ... čo nie je zakázané je povolené! Odkukávajte ako lezú ostatní. Naučíte sa nové finty a prídete na to čo je pre vás dobré.

Čo najviac krokov
Dobrý tip na tréning techniky je liezť ľahkú cestu ktorá má veľa stupov tak, že na jeden pohyb rukami skúsite čo najviac krokov nohami. Naučí vás to veľa o polohe tela a práci s nohami.

Malé stupy
Používajte čo najmenšie stupy a štruktúry. Zistíte, že aj male stupy vás udržia. Toto cvičenie má zmysel len ak sa nedržíte príliš veľkých chytov. Ak máte ruky na autobusových rúčkach – môžu byť stupy hociaké.

Lezenie na rýchlosť
Núti vás to rýchlejšie reagovať a čítať cestu (ak ju ešte nepoznáte na spamäť). Kto prvý vylezie 13m pod 20s (13s, 8s, …)?

Lezenie s výdržou
Na každom chyte sa na chvíľu (5-10s) zastavte a oddychujte. Nájdite si na to najjednoduchšiu možnú pozíciu. Mali by ste sa tak naučiť hľadať si oddychové pozície.

Nácvik cvakania
skúšajte cvakať z rôznych chytov a polôh, nájdite najjednoduchší spôsob. Možno prídete na to, že cvaknúť expresku keď ju máte pri páse je bezpečnejšie a ľahšie ako keď musíte ťahať dva metre lana kdesi vysoko nad hlavu. Nájdite zámer staviteľa cesty – z ktorého chytu chcel aby sa cvakalo?

Čítanie ciest
Keď idete liezť cestu, dobre si ju prehliadnite. Vidíte už ako pôjdete rukami a ako nohami? Napíšte si to na papier. Po vyskúšaní cesty si môžte skontrolovať či ste cestu prečítali správne. Takto sa dá zlepšiť schopnosť čítať cestu, čo vám pomôže na ceste za lepšími onsajtmi.

Vytrvalosť
Cieľom je vydržať čo najldlhšie na stene. Lezte cesty viac krát za sebou bez oddychu.
Ak vládzete viac ako 3-5, buď sa flákate v príliš ľahkých cestách alebo ste už moc dobrý. V takom prípade môžete cestu aj zliezať.
Nemá veľký tréningový zmysel robiť viac ako 80 krokov v sérii. Zvoľte taký spôsob lezenia, aby ste spadli naozaj kvôli vyčerpaniu, nie kvôli strachu že necvaknete další expres. Ak sa bojíte, zbavte sa toho alebo lezte vytrvalosť s horným lanom.