Hľadaj cesty a oblasti:



Podporujú nás:

Redakčný systém Publikátor
Publikátor.sk

K-System
K-System

Hortech
Hortech

FF Systembau
FF Systembau

SAPA profily
SAPA profily

Banskobystrický samosprávny kraj
Banskobystrický samosprávny kraj

Sport-Outdoor.sk
Sport-Outdoor.sk

Hudy sport
Hudy sport

CREDIT ACCOUTING
CREDIT ACCOUTING

Z našej závislosti na nezávislosti nám pomáha:
MUDr. Ján Konôpka, s.r.o.
Psychiatria - liečba alkoholizmu a toxikománie, gerontopsychiatria.
Kontaktné údaje
SNP 94, 965 01 Žiar nad Hronom
Telefón:
045 / 672 27 82
E-mail:
jan.konopka@azet.sk

PDF

Úvod do Boulderingu

Uvod-do-Boulderingu #1

V súčasnosti prežíva obrovský "boom". Nejde však o vznik nového športu, ale o renesanciu, oživenie športového odvetvia, ktoré tu bolo už predtým.

Bouldering je nenásilný šport a v rekreačnej podobe prináša radosť z pohybu všetkým vekovým a výkonnostným skupinám. Je spojený s pocitom z vlastného prekonávania. Nevylučuje ani ľahko zdravotne postihnutých.

Bouldering je jedna z najrýchlejšie sa rozvíjajúcich foriem športového lezenia a zároveň tou najbezpečnejšou. Dôraz je kladený na pohyb. Udržuje v kondícii celé telo, takpovediac každý jeden sval. Po kvalitnom tréningu pocítite aj tie, o ktorých existencii ste predtým netušili. Asi najbližšie má k športovej gymnastike, s tým rozdielom, že je oveľa rozmanitejší v pohyboch.

Pri boulderingu môžte robiť pohyby, ktoré by ste pri lezení s lanom nemohli. Dá sa liezť rovno, hore, dolu, stranou, každý pohyb je varianta problému.

Pri boulderingu zlepšíte techniku, vytrvalosť, pohyblivosť, silu a lezecké myslenie. Bouldering rozvíja vnútrosvalovú koordináciu. Pomáha spoznávať možnosti pohybu ľudského tela; sú zatláčané do krajných polôh, ktoré sú dané telesnou konštrukciou a hlavne predstavivosťou bouldristu.

Bouldering a lezenie s lanom

Rozdiel medzi boulderingom a lezením s lanom najlepšie vystihuje prirovnanie k behu: lezenie s lanom sú dlhé trate, bouldering je šprint.
Bouldering nekladie nárok vytrvalosti, ako je to pri lane. Je to skúška maximálnej sily.

Bouldering - bezpečná forma lezenia

Pre začiatočníkov je bouldering na umelej stene najbezpečnejšia forma, ako "privoňať" k lezeniu a vyskúšať si ho. Máte možnosť zvoliť ľahkú obtiažnosť bouldra a zažiť tak v malej výške a bezpečnou formou lezecký pohyb. Tiež odpadá tak životu dôležité pochopenie techniky istenia. Vstupné náklady sú podstatne nižšie aj v porovnaní s ostatnými športmi.

Základné zložky boulderingu

Základné zložky boulderingu predstavujú jednotlivé aspekty športu, ktoré pri hlbšej analýze pomôžu bouldristovi zlepšovat efektivitu tréningu a tým aj samotný výkon na pretekoch alebo bouldroch v prírode.

Sila

Bouldering je silový, anaeróbny šport, sila je niečo ako hlavný predpoklad, alebo inak – boulderingom fyzicky zosilniete. Sila nám pomáha udržať sa na chytoch a presúvať sa medzi nimi. Lepšia možnosť, než naberať silu v posilňovni, je silnieť samotným boulderingom – zároveň tak zlepšujete aj techniku a vnútrosvalovú koordináciu. Najefektívnejší spôsob, ako zosilnieť, je lezenie bouldrov v čoraz väčších prevysoch – aj keď po veľkých chytoch. Čo sa týka sily prstov, je dobré v bouldroch používať čoraz menšie chyty.

Mentálna sila

Uvod-do-Boulderingu #2Ide o duševnú stránku boulderingu, zložku, ktorá pomáha usmerniť fyzično. Sústredenie sa, motivácia, cieľavedomosť, odhodlanosť, bojovnosť – nie sú len prázdne slová. Treba zabudnúť na „1000 a jednu výhovorku športového lezca“. Zbytočne by bol niekto silný ako kôň a mal vycibrenú techniku dlhodobým tréningom – ak ho odradí od výkonu nesprávne zvolená hudba, atmosféra na bouldrovke a pod. Ide práve o tú zložku boulderingu, ktorá z neho robí životný štýl.

Technika

Technika je spôsob, ako čo najefektívnejšie vyriešiť daný bouldrový problém. Je potrebné si jednotlivé kroky „premietnuť“ v hlave a premyslieť najjednoduchší spôsob prelezu. Veľmi pomáha sledovať skúsenejších borcov, prípadne trénovať v skupine, v ktorej diskutujeme o jednotlivých krokoch. Technika zahŕňa aj správne zvolenie intenzity dynamiky, ktorá pomáha šetriť silu a zároveň môže byť nápomocná nižším bouldristom pri prekonávaní dlhších vzdialeností.

Každé menšie či väčšie zranenie spôsobí zbytočné narušenie tréningového plánu a rapídne zníženie výkonu. Preto je potrebné mať zabezpečené dobré dopadisko a dostatok skúsených „lapačov“. Z hľadiska bezpečnosti tiež nie je dobré púšťať sa do bouldrových pohybov, ktoré sú nad naše možnosti – hrozí natiahnutie či až pretrhnutie svalu, šľachy, vykĺbenie a pod.

Záverom možno všeobecne povedať, že je dôležité sústrediť sa na preliezanie čoraz ťažích bouldrov, a tým posúvať svoju fyzickú a psychickú výkonnostnú hranicu.